Stagiair | 06 april 2017
Door Bernike de Olde | 6 april 2017
Een aantal maanden geleden was ik voor mijn derde jaar Game Design and Development van de Hanze Hogeschool op zoek naar een stage in Groningen. Zo kwam ik uiteindelijk terecht bij ByYourSite en het leek mij meteen erg leuk om hier stage te lopen.
Tijdens mijn stage heb ik tot nu toe 3D modellen en scenes in Unity gemaakt. Het begon met het maken van een wereldje volledig in 3D in het programma 3DS Max. Dit wordt in ’low poly’ gemaakt, simpel gezegd in makkelijke en simpele vormen. Ik heb deze wereld gemaakt met wat huisjes, vegetatie en een kasteel. Vervolgens ging ik iets ‘high poly’ maken, het tegenovergestelde van low, dus iets met complexe vormen en veel details. Hiervoor heb ik een zwarte weduwe gemaakt, een spin met ronde vormen en kleine ronde pootjes waar veel vorm in zit. Op deze spin heb ik ook een bijpassend ‘huidje’ (een texture) gemaakt, zodat de spin niet volledig glad lijkt (zie de afbeeldingen hiernaast)
Animatie
Vervolgens ben ik bezig geweest met animatie. Zelf had ik nog niet eerder animaties gemaakt, waardoor ik het erg leuk vond om te leren hoe ik een model botten kon geven en die vervolgens kon laten bewegen. In totaal heb ik drie modellen gemaakt: een menselijk robotje, een dinosaurus en de spin (zie afbeeldingen hiernaast en onderaan). Deze objecten waren interessant, omdat ze allemaal verschillend bewegen met twee, vier of acht poten.
De modellen waar een animatie aan zat waren allemaal natuurlijk, dus werd er aan mij gevraagd of ik ook iets mechanisch kon maken. Ik heb een mech (een type robot waar je in kan zitten om hem te besturen) gemaakt, ook in high poly met veel detail. Deze heeft tot nu toe alleen een vlakke kleur, omdat het veel tijd kost om dit complexe model een realistische texture te geven. Het ging meer om het model en niet zozeer om de kleur. Hopelijk kan ik in de toekomst in mijn vrije tijd er nog een goede texture op maken, zodat ik een coole robot heb.
Daarnaast werd aan mij gevraagd of ik ook nog objecten kon maken voor een mogelijke toekomstige app. Hiervoor heb ik simpele vormen gemaakt van herkenningspunten in een stad of dorp, zoals kerken, fonteinen en stations (zie afbeelding hieronder).
Voor Virtual Reality (VR) en de HTC Vive worden ook tests gedraaid en hiervoor heb ik een scene gemaakt. De bedoeling was een scene waarin de speler rond kan lopen, dingen kan oppakken en ermee kan gooien. We hadden ontdekt dat het vermakelijk is om dingen te gooien in VR, vandaar deze opdracht. Ik heb gekozen om een restaurant te maken met glazen, borden en pannen. Deze objecten heb ik in 3D gemaakt en vervolgens in Unity gezet, zodat het speelbaar kan worden gemaakt in VR. Na veel objecten en textures gemaakt te hebben en alles goed in Unity gezet te hebben, begon het testen in VR (zie afbeelding hieronder).
Zoals ik wist: testen kost tijd, omdat er veel kleine dingetjes aangepast moeten worden totdat het goed is. De objecten lijken te groot of juist te klein en iets wat gegooid kan worden staat als een blok vast of een object valt door de vloer heen. Nadat alles klopte, konden we met deze dingen in VR gooien en dat was erg leuk om te doen. Helaas was het nog niet volledig realistisch, want de borden en glazen gingen nooit kapot ongeacht hoe hard je ermee gooide. Ik ben nu bezig om met een plugin van Unity de objecten ook kapot te kunnen maken.
Mijn werkzaamheden tot nu zijn vooral het maken van 3D modellen geweest. Oefenen is belangrijk om beter te worden in 3D en ook om nieuwe dingen te leren. Zo weet ik nu meer over animatie en hoe VR werkt met headset en controllers. Mijn volgende stagewerkzaamheden zullen voornamelijk gericht zijn op 3D, zoals werelden en assets maken. Ik heb het hier erg naar mijn zin bij ByYourSite en kijk uit naar wat ik verder nog allemaal mag maken tijdens mijn stage.