| 24 november 2020
Mijn naam is Michael Noordman, ik ben 19 jaar en momenteel ben ik bezig met het laatste jaar van mijn opleiding Game Developer op het Noorderpoort Kunst & Multimedia in Groningen. Stagelopen bij ByYourSite is heel prettig en leerzaam. In deze rare periode met covid-19 is het stage lopen heel anders als voorheen maar er wordt goed mee omgegaan door het bedrijf.
Dit is de eerste stage die ik volg op dit werkgebied, het is door de huidige omstandigheden anders dan voor de Covid 19 uitbraak. Ik denk dat veel mensen zich afvragen of het thuiswerken je werksnelheid vermindert. Naar mijn mening en persoonlijke ervaring maakt dit niet heel erg veel uit, behalve als je een vraag hebt en degene die deze zou moeten beantwoorden heeft het niet direct gelezen. Als we op kantoor hadden gezeten, kon je er heel makkelijk even heen lopen en je vraag stellen.
Iedere dag begint met een daily om half 10. Dit gaat via Teams en dan vertel je kort wat je gaat doen deze dag. Op deze manier houden we elkaar op de hoogte van waar we mee bezig zijn.
Aan het einde van de dag komen we ook even bij elkaar en laten we bijvoorbeeld zien wat we ontwikkeld hebben. Als we niks kunnen laten zien, vertellen we even wat we precies gedaan hebben.
De eerste opdracht die ik heb gekregen van ByYourSite was om een Breakout clone te maken. De reden voor deze opdracht was om te kijken hoe ik mijn code schrijf.
In dit project moesten een aantal base features zitten die er hoe dan ook in moesten komen. Ik mocht daar zelf ook nog een aantal bij bedenken. Dit heb ik ook gedaan met bijvoorbeeld extra power-ups en de power-ups op een andere manier te laten verdienen dan dat gebruikelijk is bij Breakout.
Uiteindelijk had ik de volgende upgrades in het spel zitten:
Zoals je op de afbeelding hierboven ziet, is het iets anders dan de traditionele Breakout. Je hebt aan de rechter-en linkerkant twee extra paddels. Als de speler een level heeft gehaald, spawned er nog een bal bij. Uiteindelijk haal je het level door alle blokjes te slopen. Als de speler een blokje sloopt, is er een kans dat er een power-up spawned die moet je opvangen met de rechter of linker peddel. Het is willekeurig aan welke kant de power-up spawned.
Uiteindelijk had ik de volgende upgrades in het spel zitten:
Bij ByYourSite krijg je veel vrijheid en tijd om jezelf te ontwikkelen en te leren. Ik mocht zelf kiezen wat voor soort opdracht ik wilde maken. Het leek mij heel leuk om iets te maken voor de telefoon. Tijdens dit project wilde ik graag leren hoe je data kon opslaan, zodat je het spel later weer verder kon spelen. Ook wilde ik graag meer te weten komen over mobile development.
Hierboven zie je het scherm als je je game wilt saven of als je terug wilt naar je laatste save, maar je kunt ook je game reseten als je opnieuw wilt beginnen.
Als je op save drukt, wordt je huidige positie/progressie opgeslagen, zodat je later verder kunt. Of je kunt terug in de tijd, wanneer je bijvoorbeeld een fout gemaakt hebt zou je weer op load game moeten drukken.
Het doel van het spel is de tasks voltooien die je krijgt wanneer je de begin area verlaat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je alle tasks voltooit, zodat je bij de uitgang komt. Als je alle tasks hebt voltooid, heb je het level gehaald en ga je door naar level 2.
Het stagelopen en het thuiswerken vind ik hartstikke leuk bij ByYourSite. Ik heb hierdoor in de afgelopen maanden veel nieuwe dingen geleerd die heel erg handig zijn en ik heb mezelf goed kunnen ontwikkelen.