Stage lopen bij ByYourSite: Max Junior Game Designer

Stagiair | 04 januari 2017

Door Max Wiersum | 4 januari 2017

Mijn naam is Max Wiersum, een 19-jarige student Game design uit Appingedam. Vanaf september loop ik zes maanden stage bij ByYourSite onder het gedeelte Idle Hands. ByYourSite is in begin 2015 een partnership aangegaan met de game ontwikkelaar Idle Hands. De taak die ik voor Idle Hands heb gekregen is 3D artist/designer. Dat betekent dat ik in verschillende programma’s modellen maak die gebruikt worden in games en andere media.

Mijn taken bij ByYourSite

Als stagiair binnen ByYourSite ben ik verantwoordelijk voor het maken van 3D modellen en art in het algemeen. Dit betekent dat ik voor Idle Hands art maak, dit is meestal 3D art voor in VR (Virtual Reality). Zo heb ik bijvoorbeeld in het programma 3DS Max een houtzagerij model gemaakt van de game Villagebuilder (WIP). Ook ben ik op dit moment bezig om de sokkenopslag van ByYourSite op ware grootte na te maken (zie afbeeldingen). Deze ruimte gaat gebruikt worden in een project van ByYourSite.

Hoe begint een opdracht?

Samen met mijn stagebegeleider Martijn (en externe medewerkers) beginnen we bij een nieuwe opdracht altijd als eerste met het bespreken van de opdracht. Dit is voor mij erg handig, omdat ik moet weten wat er precies ontwikkeld moet worden. Bijvoorbeeld welke modellen er gemaakt moeten worden en hoe lang ik denk dat ik erover ga doen. Na het bespreken gaan we samen de tijd inplannen die we hiervoor nodig hebben. De verschillende taken delen we in per week, dag of maand. Daarna maak ik een lijst voor Martijn, zodat hij mee kan kijken met mijn progressie.

Het maken van een model

Het maken van een model begint altijd op dezelfde manier. Research doen! Er moet eerst research gedaan worden naar het object dat gecreeërd moet worden. Als het iets is wat ik moet namaken maak ik er eerst foto’s van en daarna meet ik het op. Als ik genoeg research heb gedaan en/of alles heb opgemeten, begin ik met het maken van het model. Daarbij begin ik altijd met de basisvormen en basis kleuren/materials, zodat ik kan kijken of alle metingen kloppen en of het er goed uitziet. Als ik iets namaak in 3D wordt het realistischer en als ik iets creëer met research dan wordt het een voller model. Dat maakt het model mooier én beter.

Wat voor programma’s gebruik ik hiervoor?

Er zijn een aantal programma’s die ik gebruik voor mijn werk, maar de programma’s die ik het meest gebruik zijn: 3DS Max, Photoshop en Unity.

Het programma 3DS Max (zie afbeeldingen) gebruik ik voor het 3D modelleren. In dit programma begin ik altijd met de basisvormen van een model. Als ik blij ben met de afmetingen en de vorm ga ik extra detail toevoegen. Dit kan ik doen door kleur, een texture of extra polys toe te voegen aan het model.

Textures maak ik in het programma Photoshop. Deze maak ik zelf met de tools van Photoshop (brushes etc.) of ik pas een foto aan tot ik er blij mee ben. Een texture moet meestal ‘tileable’ zijn als ik het op een model wil plakken. Tileable houdt in dat de de texture naadloos op elkaar aansluit, zodat het lijkt alsof het een grote texture is. Als het model nagemaakt moet worden kost dit wel veel tijd om het goed te krijgen. Hierbij moet ik dan ook goed kijken of de herhaling niet te zien is, want als dat opvalt kan dit een texture erg lelijk maken.

Het derde programma dat ik gebruik is Unity. Dit programma gebruik ik alleen om mijn model/scene die ik heb gemaakt te kunnen zien in VR met de VIVE, omdat het meeste wat ik maak voor in VR is. Hiervoor exporteer ik eerst mijn model vanuit 3DS Max. Dit betekent dat ik alle eigenschappen van het model overneem, zodat ik het in Unity kan zetten. Alle kleuren en textures worden hierbij behouden. Daarna bouw ik het in Unity, zodat ik het kan bekijken in VR met de VIVE.

Mijn tijd bij ByYourSite

Toen ik begon was de sfeer meteen goed en voelde ik me gelijk op mijn gemak. De eerste week was een soort introductieweek. Hierdoor leerde ik alle werknemers een beetje kennen en kwam ik erachter welke taken iedereen heeft. Op dit moment zit ik in week 16 van mijn stage en heb ik een goede band met iedereen die hier werkt opgebouwd. Het werk dat ik doe is erg leuk en ik leer hier heel veel. Ik heb onder andere geleerd om met nieuwe programma’s om te gaan en met nieuwe apparatuur, zoals de 3DS Max en de VIVE (VR-bril). Ik kijk uit naar de laatste weken en ik raad ByYourSite zeker aan als stageplek voor iedereen.

even overleggen?

050 588 54 50 info@byyoursite.nl
Westerhaven 13-1 || 9718 AW Groningen

info@byyoursite.nl | 050 588 54 50