Oud medewerker | 20 april 2017
Door Quentin Beglinger | 20 april 2017
De General Data Protection Regulation (GDPR) betreft de Europese privacy wetgeving die op 25 mei 2018 in de hele EU zal gelden. Vanaf dat moment vervangt de GDPR alle nationale wetten van de individuele lidstaten op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. In dit artikel vertellen we meer over de GDPR en wat dit betekent voor de verwerking van gegevens door bedrijven.
Al op 24 oktober 1995 is de Data Protection Directive 95/46/EC in werking getreden. Het doel van deze richtlijn was harmonisatie van Europese wetten op het gebied van dataprotectie en de verzending van persoonlijke gegevens naar zogenaamde “derde landen” buiten de EU te regelen. De volledige titel van de richtlijn luidt:
Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
De Nederlandse omzetting van deze richtlijn in nationale wetgeving is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Aangezien de ontwikkelingen op het gebied van internet, social media en cloud opslag op het gebied van persoonlijke gegevens steeds vaker nieuwe vraagstukken met zich meebrachten, is op 24 mei 2016 de algemene verordening gegevensbescherming (AVG, de Nederlandse benaming voor GDPR) in werking getreden. Daarnaast kwam er ook nog een aparte richtlijn voor gegevensbescherming bij opsporing en vervolging, deze is bedoeld voor politie en justitie.
De verwerking van persoonsgegevens met Amerika was geregeld met de International Safe Harbour Principles, wat na een oordeel op 6 oktober 2015 van het Europees Hof van Justitie op 12 juli 2016 is vervangen door het EU-VS-privacyschild. Het is nog onbekend of de GDPR dit schild gaat vervangen.
Met de komst van de AVG is er meer controle over wanneer, hoe en aan wie persoonsgegevens worden verstrekt en waarvoor die gegevens mogen worden gebruikt. Dit geldt voor alle bedrijven die op een geautomatiseerde of een gestructureerde manier persoonsgegevens verwerken. Bij persoonsgegevens gaat het dan om alle informatie over een persoon, ook gegevens die indirect iets over iemand zeggen. Deze gegevens betreffen meestal de naam van en klant en het klantnummer, maar kunnen ook IP-adressen zijn of andere online identiteiten die terug te leiden zijn naar een natuurlijk persoon. Dit houdt in dat elk bedrijf dat klantgegevens registreert, moet voldoen aan de GDPR wetgeving. Maar waar moet je dan precies aan voldoen?[/fusion_text][fusion_text]
Er is nog geen duidelijk stappenplan om te kunnen voldoen aan de GDPR, maar uit de wetgeving zijn een aantal punten te herleiden:
Kan je als bedrijf aantonen hoe en hoe goed gegevens worden beschermd en hier verantwoording over uitspreken? Tegenwoordig gaat dit nog niet transparant genoeg en geldt er een vrij formele procedure om autorisatie voor gegevensverwerking te krijgen. Met de komst van de GDPR zal dit eerder gaan om hoe goed de bedrijfsprocessen zijn georganiseerd dan de hierboven genoemde “formele” manier. Daarom is het goed om intern iemand te hebben die een redelijke kennis heeft van zowel de bescherming van persoonsgegevens als relevante wetgeving, om vervolgens aanpassingen te kunnen doorvoeren in bedrijfsprocessen. Nadat is vastgesteld waar de persoonsgegevens zich bevinden en wat er precies mee wordt gedaan, moeten ze namelijk op de juiste manier worden beveiligd.
Vanaf het moment dat de AVG in werking trad tot de eerder genoemde datum van 25 mei 2018 hebben bedrijven in Nederland de tijd om hun bedrijfsvoering met deze wet in overeenstemming te brengen. Dat brengt behoorlijke veranderingen met zich mee. Waren de boetes voor bijvoorbeeld het niet melden van een datalek vanuit de Wbp nog maximaal € 820.000 of 10% van de jaaromzet, bij het niet naleven van de AVG is dat veranderd in maximaal € 20 miljoen of 4% van de jaaromzet. Dit geldt dan zowel voor de verwerkende partij (controller) als voor de bewerkende partij (processor), wat maakt dat cloud providers ook in dit verhaal worden meegenomen.
Ben je al op de hoogte van de GDPR? Laat je voorlichten, volg een training en onderneem de juiste acties. Mei 2018 is al dichterbij dan je denkt:
[screenshot http://www.eugdpr.org/eugdpr.org.html – Time until GDPR enforcement]